Táto webová stránka používa súbory cookie, aby ste pri jej návšteve mali čo najlepší zážitok. Pre viac informácií si prečítajte naše zásady ochrany osobných údajov. Ak si želáte akceptovať použitie nepodstatných súborov cookie, kliknite na tlačidlo "Súhlasím"
Ing. Lenka Kmeťková
Cieľom tohto textu je nielen vysvetliť existujúce pravidlá, ale zároveň naznačiť, čo sa mení v legislatíve a ako sa nové ustanovenia odzrkadlia vo vašej účtovnej praxi. Prehľadne si ukážeme, podľa akých kritérií sa stanovuje daň, ktoré faktory môžu túto daň znížiť či zvýšiť a nezabudneme ani na dôležitosť toho, ako vek vášho vozidla, prípadne alternatívny pohon, ovplyvní finálnu sumu dane.
Všetky informácie, ktoré tu nájdete, vychádzajú z dôveryhodných a overených zdrojov. Pre mnohých podnikateľov je daňové priznanie 2025 zásadnou udalosťou, pri ktorej nechcú urobiť chybu. Preto sme pripravili komplexnú príručku, ktorá vám uľahčí orientáciu v problematike a zároveň ušetrí váš čas.
V tejto časti si posvietime na základné definičné vymedzenia a povinnosti, ktoré zákon ukladá každému, kto využíva vozidlo na podnikanie. Hoci zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel s neskoršími zmenami nemusí byť príliš rozsiahly, v praxi vyvoláva viacero otázok. Preto si prejdeme, kto a kedy musí požiadať o registráciu na dani z motorových vozidiel, aké vozy spadajú do predmetu tejto dane a čo presne znamená, keď sa povie „vozidlo používané na podnikateľské účely“.
Daňovníkom pre daň z motorových vozidiel sa stáva každý subjekt (fyzická aj právnická osoba), ktorý využije vozidlo zapísané v evidencii Slovenskej republiky na účely dosahovania zdaniteľných príjmov. Zjednodušene povedané, akékoľvek auto, autobus či kamión, ktoré používate na podnikanie hoci len jeden jediný deň v roku a účtovne si uplatníte súvisiace náklady (napríklad výdavky za palivo, diaľničné známky, cestovné príkazy a podobne), stáva sa predmetom tejto dane.
Z praktického hľadiska to znamená, že ak sa v kalendárnom roku – v našom prípade v roku 2024 – rozhodnete použiť napríklad osobné vozidlo s evidenčným číslom SR, ktoré ste predtým používali len na súkromné účely, no teraz ho využijete pre firemnú cestu, v tom momente vám vzniká povinnosť. A hoci by ste ho následne už nikdy nepoužili v podnikaní, daňové priznanie ste zaň podať povinní.
Zákon jasne stanovuje, že daňové priznanie za rok 2024 musí byť podané do konca januára 2025. Táto lehota je rovnaká pre fyzické aj právnické osoby. Je pritom jedno, či ide o majiteľa autoservisu s viacerými dodávkami, alebo drobného živnostníka s jedným osobným autom. Súčasne platí, že nielenže musíte priznanie podať, ale treba aj dovtedy danˇmotorovyˊchvozidiel uhradiť.
Sankcie za nedodržanie termínu môžu byť celkom vysoké. Ak teda viete, že ste svoje auto použili v podnikaní čo i len minimálne, odporúčame pripraviť si všetky podklady vopred – nech už si daňové priznanie riešite sami, alebo jeho spracovanie prenecháte na uˊcˇtovnıˊka.
Aby nevznikla mylná predstava, existujú aj kategórie vozidiel, ktoré nie sú predmetom dane alebo sú od nej oslobodené. Napríklad ak vlastníte veteránske vozidlo, ktoré sa preukázateľne nepoužíva v rámci podnikania, nevzniká žiadna povinnosť. Zároveň sa môžu vyskytnúť situácie, keď auto využívate výhradne na nekomerčné účely – vtedy sa k dani neprihlasujete.
Zjednodušene, všetko sa odvíja od skutočného použitia vozidla. Aj keď v technickom preukaze figuruje ako auto kategórie M1 alebo akékoľvek iné, dôležitý je účel a to, či ste si náklady na prevádzku priradili do firemných výdavkov.
Jednou z najdôležitejších častí pri výpočte danˇmotorovyˊchvozidiel je správne určenie základu dane. Tu je rozhodujúci typ pohonu a charakteristika vozidla (kategória L, M, N a podobne). Ak chcete v roku 2024 podať korektné danˇoveˊpriznanie2025, budete potrebovať vedieť, aké údaje a dokumenty si pripraviť, aby ste správne vypočítali finálnu sumu.
Zákon o dani z motorových vozidiel rozlišuje niekoľko kategórií vozidiel, z ktorých je rozhodujúce vychádzať pri výpočte základu dane. Typicky sa stretnete s kategóriou M1 (osobné vozidlá), N1, N2, N3 (úžitkové vozidlá), M2, M3 (autobusy) či O1 až O4 (prípojné vozidlá). Pre každý typ existuje vlastný postup, akým sa určuje základ:
Výkon motora (kW): u automobilov, ktoré majú výhradne elektrický pohon.
Zdvihový objem (cm³): pri osobných autách, teda kategórii M1 či L.
Najväčšia prípustná celková hmotnosť: pri úžitkových a autobusových vozidlách.
Najväčšia prípustná hmotnosť na nápravu: špecifické pre ťahače a návesy, ak tvoria jazdnú súpravu.
Zástupcovia stredných a väčších firiem často používajú mix rôznych automobilov – osobné autá na obchodné cesty a zásobovacie vozidlá na prepravu tovaru. Každá skupina vozidiel má pri výpočte samostatné parametre, preto je dôležité, aby účtovné oddelenie nezabudlo na žiadny detail.
Základná sadzba dane pre rok 2024 je uvedená v prílohách k zákonu o dani z motorových vozidiel. Tie sú dve – príloha č. 1 a príloha č. 1a. Kým prvá rieši sadzby pre všetky vozidlá okrem špecifických ťahačov a návesov, tá druhá sa špecializuje práve na ne (kategórie M2, M3, N3). V nich nájdete presné sumy v eurách, ktoré prislúchajú istému intervalu výkonu motora či určitej hmotnosti.
Následne sa zo získanej základnej sadzby odrazíte k ďalšiemu kroku, ktorým je úprava smerom nahor alebo nadol. Tento posun je typicky ovplyvnený vekom vozidla – v praxi môžu byť novšie autá zvýhodnené nižšou daňou a staršie autá naopak zaťažené príplatkom. Navyše existuje špeciálna kategória elektromobilov, kde môže byť sadzba úplne nulová, a hybridov, pri ktorých sa často uplatňuje dodatočná zľava.
Určenie základu dane sa mierne odlišuje aj podľa toho, či ide o prípojné vozidlo (kategória O) alebo o samostatný automobil. U prívesov a návesov sa pracuje s hmotnosťou, ktorá pripadá na každú nápravu. Ak tvoríte s ťahačom jednu jazdnú súpravu, potom sa do úvahy berie súhrn najväčšej technicky prípustnej hmotnosti jednotlivých náprav.
V praxi môže byť pre účtovníka náročné zorientovať sa v rôznych typoch podkladov, keďže niektoré údaje nájdete v technickom preukaze a iné je potrebné dohľadať napríklad u výrobcu či importéra. Preto je vhodné, aby ste si pred prípravou daňového priznania zosumarizovali všetky relevantné technické informácie o vozovom parku.
Základná ročná sadzba dane nie je vždy konečná. Vek vozidla zohráva veľmi významnú úlohu, pretože zákon stanovuje danˇmotorovyˊchvozidiel v rôznych percentuálnych úpravách v závislosti od počtu mesiacov od prvej evidencie. Tieto údaje nájdete v technickom preukaze, kde je zvyčajne uvedený presný dátum prvej evidencie.
Ak máte relatívne nový automobil (napríklad do 36 mesiacov od prvej evidencie), od základnej ročnej sadzby vám zákon umožňuje odpočítať určitú percentuálnu zľavu (napr. 25 %). Postupom času sa však táto možnosť znižuje. Po uplynutí nasledujúcich 36 mesiacov klesá zľava na 20 %, a potom na 15 %. V praxi tak môžete mať tri roky väčšie zvýhodnenie, ďalšie tri roky o niečo menšie a tak ďalej.
Po vypršaní istého časového horizontu sa táto výhoda vytratí úplne a nastupuje buď základná sadzba, alebo dokonca zvýšená sadzba, ktorá sa uplatňuje v prípade starých vozidiel. Je preto dôležité mať presný prehľad o tom, kedy bolo vaše vozidlo prvý raz zaevidované.
Existuje hranica, po ktorej sa ročná sadzba môže zvýšiť – podľa zákona o dani z motorových vozidiel to nastáva zvyčajne po 144 alebo 156 mesiacoch od prvej evidencie, keď sa už auto považuje za pomerne staré. Majitelia takýchto vozidiel musia počítať s 10 % zvýšením a pri ešte vyššom veku až s 20 % príplatkom.
Príklad z praxe: ak ste kúpili osobné auto, ktoré bolo prvýkrát zaevidované v januári 2012, a teraz pripravujete daňové priznanie 2025, budete brať do úvahy celkový počet mesiacov medzi januárom 2012 a koncom roka 2024. Na základe toho zistíte, či máte nárok na nižšiu sadzbu, alebo vám naopak hrozí prirážka.
Môže sa stať, že počas roka 2024 „preskočíte“ z jedného režimu sadzby do iného. Napríklad za prvých päť mesiacov ste v zľave 20 % a od šiesteho mesiaca ste už len v zľave 15 %. Vtedy je potrebné vypočítať ročnú daň podľa počtu mesiacov strávených v jednotlivých režimoch. Výsledok potom spočítate, aby ste dostali finálnu sumu.
Takýto prístup je síce mierne prácny, ale zákon ho vyžaduje. Na jednej strane je však spravodlivý – znížená sadzba sa uplatňuje len po dobu, kedy na ňu máte reálne nárok. Od momentu, kedy auto prejde do ďalšej „vekej kategórie“, nastáva nová sadzba.
V posledných rokoch sa na cestách čoraz častejšie objavujú vozidlá s alternatívnymi pohonmi – najmä hybridy, elektromobily a autá na vodík. Zákon na ne myslí a zavádza pre ne osobitné daňové režimy.
Pre danˇmotorovyˊchvozidiel aktuálne platí, že elektromobil, ktorého jediným zdrojom je elektrina, má ročnú sadzbu 0 eur. Neznamená to však, že ho nemusíte uviesť v daňovom priznaní. Ak ho využívate v podnikaní, je nutné daňové priznanie podať, hoci samotná daňová povinnosť bude nulová. Nezabudnite na to, pretože z formálneho hľadiska vám povinnosť podať priznanie vzniká.
Hybridy, či už označené ako HEV (hybrid electric vehicle) alebo PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), neplatia automaticky nulu. Najskôr im zákon prizná výhodu podľa veku, rovnako ako pri iných autách, a následne sa ešte uplatní dodatočné zníženie (spravidla o 50 %) v prípade, že je pohon kombinovaný. Podobne sa postupuje pri autách na CNG, LNG alebo vodík – zákon takto podporuje ekologickejšie alternatívy.
Na druhej strane, ak máte dvojpalivové auto (napríklad benzín a LPG), to sa nepovažuje za hybrid. Takéto vozidlo bude mať z pohľadu dane status bežného vozidla, ktoré využíva prevažne spaľovací motor.
Pri vypĺňaní daňového priznania musíte označiť, či ide o hybrid, elektromobil či iné alternatívne palivo. Keďže v technickom preukaze môže byť viacero druhov pohonu, odporúčame dôkladne skontrolovať zápis: ak tam nájdete skratky ako HEV, PHEV, pripadne zdroj energie je „Elektrina“, tak viete, do ktorej kategórie auto patrí.
Keď spočítate najskôr zníženie podľa veku a až následne uplatníte 50 % zľavu (ak ju zákon povoľuje), dostanete výslednú daň. Ak sa vám zdá výsledok príliš nízky, môže to byť naprosto v poriadku: práve hybridy a elektromobily majú byť touto formou motivované na širšie využívanie.
Legislatíva ohľadom danˇmotorovyˊchvozidiel sa neustále vyvíja. Zákon, ktorý príde do platnosti od januára 2025, prináša hneď niekoľko podstatných úprav, ktoré by ste mali poznať ešte predtým, než budete zostavovať danˇoveˊpriznanie2025.
Zatiaľ čo doteraz bola nulová sadzba dane pre všetky elektromobily, od roku 2025 bude platné, že nulovú sadzbu si budú môcť naďalej uplatniť len autá kategórie L, M1 a N1. Inými slovami, nákladné elektromobily vyšších kategórií už môžu byť zaťažené inou sadzbou.
Toto je dôležité zohľadniť vo firemných flotilách, kde elektromobily slúžia na prepravu tovaru. Zákonodarca sa totiž rozhodol, že podporí predovšetkým ľahší segment vozidiel, zatiaľ čo veľké elektrické kamióny a autobusy sa budú riadiť inými pravidlami.
Jedna z najväčších zmien pre danˇoveˊpriznanie2025 spočíva v tom, že sa ruší znižovanie dane na základe veku vozidla. Doterajší systém, kde ste pri novom vozidle mohli dostať zľavu 25 % a neskôr nižšie percentá, by mal od januára 2025 skončiť. Namiesto toho sa nastaví tzv. štandardná sadzba, ktorá sa však každé tri roky zvyšuje o 10 %, kým sa nedosiahne 50 % navýšenie.
Týmto krokov zákonodarca chce zjednodušiť výpočet dane a súčasne motivovať k obmene vozového parku. Inými slovami, čím dlhšie auto v prevádzke máte, tým väčšia bude sadzba. Nemusíte ale zároveň sledovať, či ste v 73. alebo 109. mesiaci od prvej evidencie; jednoducho rátate, koľkokrát vám už uplynuli tri roky.
Ďalšie podstatné úpravy od nového roka:
Vozidlá O4 už nebudú mať automatickú 60 % zľavu na danˇmotorovyˊchvozidiel. Pôvodne to bolo paušálne nastavené kvôli špecifickej povahe prípojných vozidiel, no po novom sa tento režim mení.
Hybridy, vodíkové autá a vozidlá na CNG/LNG kategórie L, M1 a N1 budú môcť uplatniť 50 % zníženie z novoupravených sadzieb.
Pre účtovníkov môže byť práve táto transformácia režimu trochu komplikovanejšia, pretože znamená, že pri výpočte predpokladanej dane v daňovom priznaní za rok 2024 už budete musieť brať do úvahy budúce pravidlá platné od roku 2025. Ak totiž platíte preddavky na danˇmotorovyˊchvozidiel, tie sa budú odvíjať od sadzieb, ktoré začnú platiť v roku 2025.
V poslednej časti nášho sprievodcu sa zameriame na praktické kroky, ktoré by ste mali podniknúť, aby ste svoje daňové priznanie 2025 podali korektne. Pre mnohých môže byť táto administratívna úloha rutinnou záležitosťou, iní sa však v spleti zákonných požiadaviek môžu cítiť stratení.
Zostaviť daňové priznanie k daň z motorových vozidiel neznamená len vyplniť formulár. V prvom rade si dajte dokopy:
Technické preukazy všetkých vozidiel, ktoré ste v roku 2024 použili na podnikanie.
Evidenciu jázd alebo iný preukazný spôsob, ktorým zdokumentujete, že ste si náklady spojené s prevádzkou vozidla zahrnuli do účtovníctva.
Pre uˊcˇtovnıˊka sú cennými informáciami aj záznamy o preddavkoch, ak ste ich platili (napríklad v prípade, že predpokladaná daň bola vyššia).
Potvrdenia o využití kombinovanej dopravy (ak uplatňujete 50 % zníženie vďaka viac ako 60 prejazdom intermodálnym terminálom).
Čím detailnejšie budete mať podklady, tým menšie je riziko, že sa dopustíte chyby. V prípade daňovej kontroly totiž správca dane vždy vychádza z dokumentácie, ktorú mu predložíte.
Keď už máte všetky informácie zozbierané, môžete sa pustiť do samotného výpočtu:
Určte, ktorá príloha zákona sa na dané vozidlo vzťahuje (príloha č. 1 alebo 1a).
Vypočítajte základnú sadzbu dane podľa parametrov (zdvihový objem, kW, hmotnosť a pod.).
Zistite, či sa na vás vzťahuje zníženie alebo zvýšenie na základe počtu mesiacov od prvej evidencie.
Prípadne uplatnite dodatočnú zľavu pre hybridy, elektromobily alebo autá na CNG/LNG/vodík.
Ak máte nárok na kombinovanú dopravu, uplatnite tiež 50 % zníženie.
Zráta sa výsledná ročná sadzba za každý automobil, pričom ak počas roka prechádza z jednej „vekej fázy“ do druhej, je potrebné rozdeliť daň na jednotlivé časové úseky.
Záverečným krokom je sčítanie všetkých týchto čiastok. V prípade, že ste predtým platili preddavky, tieto sumy odrátate od výslednej dane. Podáte elektronicky formulár daňového priznania (alebo ho doručíte poštou), a ak vám vyjde daň, doplatíte prípadný rozdiel.
Zabudnutie na zmenu režimu: Ľudia často nevšimnú, že auto presne v marci dovŕšilo 72 mesiacov od prvej evidencie a tak už od apríla patrí do inej kategórie.
Zlá identifikácia hybridu: Ak máte auto so skratkou HEV či PHEV a mylne ho označíte za bežné spaľovacie auto, pripravíte sa o výhodu.
Nesprávne vykázanie používania: Niekto si myslí, že ak auto použil len dvakrát na služobnú cestu, nemusí to priznať. Opak je pravdou – stačí jeden deň.
Opožděné podanie: Daň z motorových vozidiel treba podať a zaplatiť do konca januára 2025. Ak zmeškáte, hrozia sankcie, ktoré môžu byť vyššie než samotná daň.
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť chybám, je priebežné sledovanie legislatívy a komunikácia s odborníkom na účtovníctvo. Skúsený uˊcˇtovnıˊk vám poradí, ako správne viesť evidenciu jázd, ako postupovať pri zmenách sadzieb a vďaka čomu ušetríte firmu od zbytočných sankcií.
Daň z motorových vozidiel je pre mnohých podnikateľov bežnou agendou, avšak s pribúdajúcimi zmenami v legislatíve môže ľahko dôjsť k nedorozumeniam. V roku 2024 by ste si teda mali včas premyslieť, ako budete uplatňovať staré aj nové pravidlá, a pripraviť sa na to, čo prinesie január 2025. Dôležité je sledovať hranice mesiacov prvej evidencie, pochopiť vlastnosti vášho vozidla (alebo rovno celej firemnej flotily) a v správny čas spočítať preddavky i finálnu daň.
Ak ste sa dočítali až sem, veríme, že už máte veľmi dobrú predstavu o tom, čo vás pri podávaní daňového priznania 2025 čaká. Nezabudnite, že ak si nie ste istí, vždy je najjednoduchšie poradiť sa s odborníkmi – a nech už podávate priznanie sami alebo cez účtovníka včasná a dôkladná príprava vám zabezpečí, že na konci januára budete môcť podať daňové priznanie s pokojom.
Sledujte legislatívne novinky, aby vám neunikli ďalšie prípadné úpravy, a ak hľadáte profesionálnu podporu, pozrite sa na naše služby na webovej stránke. Účtovná agenda nemusí byť komplikovaná, ak poznáte správne postupy a máte po ruke spoľahlivých partnerov.